Oleh: Muhaimin Bin Sulam
kita sudah sampai di lereng amat indah
di bawah pelangi
dalam ufuk yang masih mencabar
dan kita ikhlas berjanji untuk bermaruah
tenang dalam segala uji cabar dan debar
kita mencari hanya yang tulen dan jati
sekata hidup mengerti dan berbudi.
Hidup Bersama, A. Samad Said.
Pendahuluan
Istilah ‘keterpendaman’ bermaksud sesuatu yang terpendam, tersembunyi atau tenggelam dalam tempoh yang lama. Ia adalah satu bentuk bawah sedar yang dibentuk oleh pelbagai faktor. Kesedaran adalah himpunan memori yang membentuk sudut pandangan seseorang. Kesedaran itu pula terbahagi kepada tiga; kesedaran palsu, kesedaran naif dan kesedaran kritikal.
Antara ketiga-tiga kesedaran yang wujud, ‘keterpendaman’ individu bergantung jenis kesedaran yang ada. Kesedaran yang tertanam mungkin sahaja kesedaran palsu, romantisme dan rasional.
Mengaitkan istilah ‘keterpendaman’ dengan Melayu menjadikan ini sebagai satu persoalan sosiologi dan psikologi orang Melayu. Orang Melayu sememangnya mempunyai sifat suka memendam, dendam, tidak berterus terang, makan hati, berkias, jaga hati dan seumpamanya.
Memilih tarikh 9 Mei sebagai titik tolak perbahasan secara sendirinya meletakkan perbincangan ini dibina dalam kerangka politik. Walhal perlu diakui permasalahan kaum, agama yang diperbahaskan sudah wujud sejak berzaman. Bukan sepuluh bulan kebelakangan ini.
Naratif Melayu terancam dibina secara terkependaman oleh kelompok politik yang gagal. Kelompok politik yang gagal akan membina perspektif dan naratif ancaman dan keresahan orang Melayu. Orang Melayu sentiasa diburu bayang keresahan dan mengejar bayang yang tidak pasti.
Perhimpunan, perlawanan pada ketetapan kerajaan semasa adalah satu proses mempamerkan hasrat kelompok. Ia bukan sekadar sebagai tanda kegagalan pembinaan negara bangsa sejak awal kemerdekaan lagi. Ia adalah petanda kepada pelbagai perkara.
Isu pemilihan Menteri Kewangan dan Peguam Negara di kalangan bukan Melayu, isu bahasa, himpunan anti ICERD, statut Rom dan sebagainya adalah lanjutan keresahan Melayu yang sudah lama. Ia sekadar diperbaharui oleh aktor-aktor baru demi kelangsungan survival politik golongan politik gagal atau satu helah bela diri bagi menutup kelemahan sendiri.
Akar keresahan ini bertitik tolak dengan wujudnya perasaan ‘others’ ataupun ‘yang lain’ di kalangan masyarakat. Dikotomi ‘yang lain’ pula berasaskan perbezaan etnik, wilayah dan diperkembangkan dengan unsur politik yang keterlaluan. Dikotomi antara individu dan kumpulan telah mewujudkan label ‘others’ dan ia seterusnya menjadi sistem pengkelasan dalam mengekalkan peraturan sosial dan simbolik tertentu. Imaginasi sosial yang terbentuk telah memperkukuhkan hegemoni pendirian individu dan kumpulan pada kelompok yang berbeza.
Jati Diri Kebangsaan
Kebangsaan adalah sifat sebuah negara bangsa. Idealogi pembentukan negara bangsa sebelum merdeka banyak dipengaruhi oleh faktor pembentukan negara yang berasaskan darah keturunan, persamaan bahasa atau agama.
Manakala pembentukan negara bangsa Malaya (Malaysia) lebih berasaskan perkongsian aspirasi dan nilai yang sama. Ini yang menjadikan Malaysia sebuah citra politik negara bangsa yang unik. Namun asas ini sangat subjektif kerana terdedah perubahan waktu dan tafsiran. Falsafah dan semangat penubuhan asal Malaya (Malaysia) yang difahami oleh generasi awal tidak berterusan kepada generasi terkini. Ini adalah persoalan kebudayaan nasional.
Secara politiknya, negara dibentuk dengan gabungan beberapa teras utama; wilayah, kerakyatan, pemerintahan, perundangan dan kedaulatan. Semua teras yang membentuk persetujuan pelbagai pihak telah mewujudkan sebuah negara merdeka.
Garis sempadan wilayah dilakukan berdasarkan persetujuan antara pihak yang terlibat. Begitulah juga dengan syarat-syarat kerakyatan yang mewujudkan perjanjian sosial dalam masyarakat.
Sistem pemerintah yang berasaskan raja berpelembagaan dan demokrasi berparlimen. Jati diri kebangsaan kita adalah keselarasan gabungan antara unsur tradisi dengan moden.
Menyelami permasalahan masyarakat negara bangsa, ia harus dimulai melalui pemahaman tentang pensejarahan kebangsaan (national historical). Perjalanan kehidupan bernegara sentiasa berhadapan idea-idea baru yang memperkukuhkan dan juga melemahkan struktur dan jati diri negara. Oleh sebab itu, akar bangsa Malaysia itu harus menunjang dalam dan menjalar luas.
Kesedaran sejarah kebangsaan
Umumnya kita tidak memiliki satu versi sejarah kebangsaan melainkan versi di dalam sistem pendidikan negara. Pensejarahan kebangsaan lebih bersifat etniksiti dan kewilayahan. Perkembangan media baru menambahkan lagi rencah sentimen itu kepada sejarah berbentuk hasutan dan mengelirukan.
Budaya bertolak ansur dan saling faham memahami perbezaan antara etnik dan wilayah ditenggelami dengan pendekatan politik populis.
Masyarakat majmuk terhasil dari kesan dasar penjajahan Inggeris ke atas Semenanjung Tanah Melayu, Sabah, Sarawak dan Singapura. Dasar penjajahan Inggeris tidak sekadar membentuk perubahan sosio budaya tempatan tetapi mengubah sistem politik. Bahkan sistem nilai kehidupan masyarakat juga telah berubah.
Kehidupan masyarakat Melayu yang dipengaruhi kuat dengan unsur perlambangan, kiasan dan pembayangan mengalami proses perubahan. Melayu cuba bersikap berterus terang dan tegas menyatakan pendirian dalam isu yang kritikal tentang jati diri mereka.
Teras pembinaan dan kelestarian negara biasanya dilihat dari aspek perundangan dan perlembagaan. Aspek kebudayaan kurang diambil kira walaupun ia menjadi salah satu asas pembentukan Perlembagaan. Latar belakang dan falsafah pembentukan Perlembagaan jarang difahami.
Pembinaan jati diri kebangsaan di dalam masyarakat majmuk seperti Malaysia pincang sejak awal lagi. Asas-asas yang dinyatakan di dalam Perlembagaan Persekutuan seperti bahasa, agama dan Raja tidak memiliki tekad politik yang kuat. Ia hanya sekadar simbolik yang gagal dikongsi sama oleh warganegaranya.
Samada pemimpin, cendiakawan, birokrat, peniaga dan kelompok Melayu berpengaruh gagal menjadi bangsa penakrif kepada rupa bentuk kebangsaan. Kegagalan ini berpunca tekad politik dikuasai oleh ahli politik pragmatik dan kelompok lain, sekadar menjadi penumpang atau pengekor.
Kelompok yang menggunakan pendekatan kebangsaan yang berteras kaum (ethno nasionalism) menghakis kebangsaan yang sejati. Kegagalan ini juga berpunca oleh sikap sebahagian masyarakat bukan Melayu yang tidak memahami falsafah dan proses pembinaan negara.
Kelompok ini menggunakan liberalisme demokrasi sebagai topeng menghakis jati diri kebangsaan yang diasaskan semasa merdeka. Keadaan ini seperti juga kewujudan kelompok yang menggunakan agama, kaum, wilayah dan apa jua hal yang memiliki ‘pasaran politik yang lumayan’.
Pertembungan kedua kutub pemikiran dan pendekatan [liberalism demokrasi dengan ethno nasionalsime] menjadikan negara dalam keadaan rapuh. Kemajmukan yang seharusnya menjadi pemangkin kelestarian negara sebaliknya telah menjadi percikan api yang membakar impian kebangsaan.
Kemerdekaan tanahair telah membentuk sebuah konsep negara bangsa yang berkongsi impian, nilai dan menumpukan kesetiaan kepada raja dan negara. Tragedi 13 Mei 1969 adalah manifestasi demokrasi bukanlah tembok yang menjadi pengawal kepentingan negara jika tidak diimbangi dengan tanggungjawab sosial.
Tragedi seumpama ini akan membakar impian hidup bersama dalam masyarakat majmuk. Rasa curiga, cemburu, dengki akan mengisi kehidupan. Nikmat hidup bersama menjadi cair sudah.
Siapa menabur angin, akan menuai badai!
[Dibentangkan untuk Bengkel Keterpendaman Melayu, di Puri Pujangga, UKM anjuran IKMAS pada 15 April 2019.]