Sebagai seorang pensyarah dalam bidang Psikologi Media, saya terpanggil untuk menulis tentang bagaimana jenis-jenis media tradisional elektronik seperti televisyen, filem dan media baru seperti Youtube dan media sosial mampu mempengaruhi sikap penonton yang merangkumi pemikiran, emosi serta kelakuan. Selain jenis medium yang digunakan, kandungan media juga mampu memberi impak dan pengaruh yang besar terhadap perspektif realiti penonton juga. Jadi, saya berasa sedikit risau apabila terdapat segelintir karyawan serta ahli politik yang berpendapat bahawa, apa-apa kandungan media tidak akan memberi kesan dalam mencorakkan sikap manusia serta mencorakkan perspektif realiti manusia. Mereka juga berasa yakin bahawa lakonan atau kandungan yang terdapat dalam drama atau filem tidak mungkin mampu mempengaruhi sikap penonton, kerana ia hanyalah lakonan semata-mata.
Bagi penonton yang media literate atau celik media, kemungkinan besar, mereka tidak akan dipengaruhi oleh unsur-unsur negatif yang dipaparkan di media. Kerana itulah kanak-kanak kecil yang menonton rancangan kartun atau juga drama-drama cinta akan meniru lakonan watak-watak kegemaran mereka secara tidak sedar, kerana mereka adalah kanak-kanak yang belum matang pemikirannya. Tetapi bagaimana pula dengan penonton yang lebih matang dari kanak-kanak seperti remaja dan orang dewasa? Sejak kebelakangan ini, terlalu banyak video Youtube yang sudah pun menjadi viral yang memaparkan perilaku yang tidak bermoral seperti buli, keganasan, seks, dan sebagainya. Dari manakah mereka mempelajari perilaku serta pemikiran yang seolah-olah membenarkan mereka untuk bebas serta tidak malu untuk melakukan semua ini? Adakah media tidak berperanan langsung dalam membentuk sikap dan perspektif realiti penonton?
Mungkin, para penonton, karyawan serta ahli-ahli politik tidak pernah tahu atau tidak mempercayai teori-teori atau kajian-kajian psikologi mengenai impak media terhadap pembentukan sikap penonton. Albert Bandura telah mencipta sebuah teori yang dinamakan teori sosial kognitif. Teori ini mengesahkan bahawa manusia belajar dengan cara modeling atau meniru perilaku yang mereka saksikan. Beliau juga telah mengkaji perilaku ganas dalam kalangan kanak-kanak yang menonton kandungan ganas dalam televisyen. Hasil kajian eksperimental Albert Bandura telah mengesahkan bahawa manusia belajar dengan meniru kelakuan orang lain secara sedar dalam konteks sosial tertentu. Saya telah melihat sendiri kelakuan penonton dari usia 4 tahun sehingga usia 30 tahun meniru gaya percakapan dan gaya kelakuan watak-watak dalam filem-filem yang mempunyai unsur ganas dan bertemakan kehidupan gangster. Seterusnya, teori ini juga menjelaskan bagaimana kelakuan kita terhasil daripada pemerhatian keadaan persekitaran yang terdiri daripada pemerhatian perilaku orang lain, interaksi sosial dan juga kandungan media. Dalam semua situasi ini, simbol memainkan peranan yang sangat penting, di mana media juga berperanan dalam mengajar atau mengetengahkan sesuatu simbol. Seterusnya simbol tersebut sudah terserap dalam budaya sebagai sesuatu yang popular dan akhirnya membentuk sikap kita.
Selain unsur ganas, terdapat juga unsur seks yang diadun bersama dengan tema cinta. Menurut ahli Psikologi Erik Erikson, pada peringkat umur remaja iaitu dari 12-20 tahun, mereka sedang mencari identiti diri sendiri serta mempunyai sifat ingin tahu yang amat tinggi mengenai cinta dan seks. Amat jarang sekali para remaja bertanya kepada guru atau ibu bapa masing-masing kerana malu dan tidak mahu kelihatan seperti seorang yang tidak bermoral, jauh sekali para remaja ini rajin untuk membaca buku-buku ilmiah mengenai seks dan cinta. Jadi jalan terakhir mereka adalah belajar melalui media. Terdapat banyak filem dan drama yang telah diadaptasi oleh novel-novel cinta antarabangsa dan tempatan yang saya rasa tidak perlulah saya sebut satu persatu tajuk-tajuknya. Pengkaji media A.L Greene dan Carolyn Adams Price telah banyak membuat kajian tentang impak media terhadap remaja.
Mereka berpendapat bahawa selain mempunyai hubungan Perikatan yang rapat dengan ibu-bapa, mereka akan lebih “rapat” dan terkesan dengan pelakon atau bintang kegemaran mereka dengan mewujudkan secondary attachment. Secondary attachment atau Perikatan kedua hubungan terdiri daripada hubungan romantik dan hubungan identiti. Hubungan romantik berlaku di mana para remaja perempuan “jatuh cinta” dengan watak yang dimainkan oleh pelakon lalu mereka akan cuba mencari pasangan yang mempunyai perwatakan yang sama seperti pelakon tersebut atau lebih parah, cuba menjadi seperti watak yang diidamkan itu. Dengan menonton filem atau drama yang bertemakan cinta ini, penonton remaja ini juga secara tidak langsung membuat pemerhatian dan belajar mengenai peranan masing-masing dalam sesebuah hubungan cinta. Ia juga berperanan dalam melatih hubungan cinta remaja perempuan (dan juga remaja lelaki) dengan pasangan pilihan mereka kelak. Kerana itulah, ramai remaja (dan juga orang dewasa) mengalami pelbagai konflik dalam hubungan cinta mereka kerana realiti percintaan tidak seperti realiti yang dipamerkan oleh drama cinta. Cinta tidak semestinya ditunjukkan dengan cara yang tidak senonoh dan juga tidak masuk akal seperti adegan bercakap dengan bantal. Saya percaya karyawan kita lebih kreatif dalam memaparkan bait-bait cinta yang lebih ikhlas, lebih halus dan lebih berjiwa dan tidak perlu menunjukkan adegan sensual yang berlebihan.
Hubungan identiti pula lebih merangkumi perwatakan pekerjaan atau kelakuan watak kegemaran mereka. Contohnya, jika mereka menggemarkan watak rempit yang dimainkan oleh hero mereka, maka para remaja akan turut memainkan peranan yang sama dari segi sikap yang dibawa oleh watak tersebut. Jika mereka menggemarkan watak seorang doktor, peguam atau bintang realiti, maka mereka juga akan mengambil peduli tentang identiti yang dibawa oleh watak-watak ini. Dalam kebanyakan drama-drama Melayu kita, terlalu banyak stereotaip negatif yang ditunjukkan. Amat jarang sekali saya menonton sesebuah drama dengan watak yang mampu memberi inspirasi positif serta membina. Tidak salah untuk ‘berdrama swasta’ tetapi apakah salahnya untuk menyelitkan watak-watak wanita yang berwibawa serta watak lelaki yang mempunyai gaya kepimpinan yang tidak asyik mahu mendominasi wanita sahaja. Seringkali drama kita memaparkan watak-watak lelaki dengan identiti sebagai pengarah, boss, orang kaya dan lain-lain, tetapi apabila watak wanita tersebut merupakan big boss sebuah syarikat, wataknya seringkali kelihatan sebagai queen control atau diva yang melampau. Saya rasa ada kebenaranya di situ namun, adakah sikap diva itu sahaja yang benar? Drama yang baik haruslah seimbang dalam penyampaian nilai dan sikap yang dipamerkan di kaca televisyen. Sampai bilakah stereotaip seperti ini ditayangkan?
Selain daripada teori dari bidang psikologi, terdapat juga teori serta kajian-kajian media yang mengupas isu peranan media dan impak terhadap penonton. Menurut Professor George Gebner yang juga merupakan ahli akademik pengajian media yang prolifik, dan pengasas teori kultivasi media, di mana sejak tahun 1970, beliau telah menjalankan banyak kajian analisis kandungan televisyen di Amerika .Hasil kajian-kajian yang beliau telah lakukan menyatakan kandungan media mampu memberi kesan terhadap pemikiran serta emosi masyarakat kepada sesebuah isu atau kandungan media. Beliau meneruskan lagi dengan menyatakan menonton sesuatu yang ganas tidak semestinya menyebabkan penonton berlaku ganas, tetapi lebih memberi kesan terhadap emosi seperti ketakutan dan kerisauan kerana apa yang telah ditonton mempengaruhi perspektif mereka terhadap sesebuah realiti yang menakutkan. Saya amat faham tentang bagaimana isu-isu sensasi yang dipaparkan oleh media tradisional serta media sosial untuk menarik minat penonton. Namun apa yang membimbangkan adalah tiada keseimbangan dalam tema-tema yang dibawa oleh filem atau drama. Media kita lebih mengikut arah aliran atau trend semata-mata, dan tidak pula berani dalam membincangkan isu-isu sosial secara kreatif dalam filem atau drama mereka.
Kerana itulah, peranan media tradisional serta media baru penting terhadap pembangunan psiko-sosio penonton. Filem, drama dan juga animasi bukanlah sebuah komoditi semata-mata untuk mengaut keuntungan wang, prestij atau propaganda politik semata-mata. Filem, drama dan animasi juga berperanan penting untuk pembangunan psiko-sosio-rohani rakyat Malaysia yang cukup ketandusan nilai-nilai pembangunan tersebut. Menurut Joan Franz Cooney pencipta rancangan pendidikan kanak-kanak yang tersohor di Amerika “Sesame Street”, Education should be entertaining and entertainment should be educational – pendidikan sepatutnnya menghiburkan dan hiburan sepatutnya mendidik. Rancangan Sesame Street masih relevan sehingga kini, meskipun setelah 40 tahun lamanya. Saya ingin mengambil contoh animasi Upin dan Ipin kerana ia merupakan rancangan kegemaran saya dan anak saya yang kini berusia tiga tahun.
Upin Dan Ipin, walaupun ianya sebuah animasi dan bukanlah drama, ia tetap menjadi tontonan umum lebih-lebih lagi oleh kanak-kanak (dan juga ibu bapa mereka). Ada satu episod yang amat menarik minat saya sebagai ibu dan juga ahli akademik. Episod tersebut bertajuk “Cari dan Simpan” yang berkisarkan tentang isu menabung dalam kalangan kanak-kanak dan juga isu meminta-minta wang. Apa yang menarik adalah watak Mail dan Kak Ros yang mencadangkan agar Upin dan Ipin menyimpan wang dan berniaga untuk mencari dan menabung hasil dapatan mereka. Animasi tersebut adalah contoh yang baik untuk menghiburkan penonton dan sekaligus mencadangkan kepada penonton tentang cara-cara menabung dan juga mendidik kita tentang nilai dan sikap kita terhadap wang. Saya yang sudah berumur ini, turut mempelajari sesuatu dengan melihat perilaku watak-watak animasi tersebut dan juga sikap yang ditunjukkan oleh mereka. Anak saya yang berusia tiga tahun kini sudah faham sedikit mengenai konsep tabung, dan juga suka simpan wang dalam poket yang disimbolkan olehnya sebagai “bank”. Jika animasi kanak-kanak mampu memberi inspirasi dan kesan terhadap penonton, bagaimanapula peranan filem dan drama kita yang ditonton oleh umum?
Akhir kata, alam sastera dan seni kita yang ditayangkan di media adalah sebahagian daripada khazanah kebudayaan dan kecendiakawan yang telah dan akan mencorakkan identiti kita sebagai satu kelompok bangsa dan Negara. Menurut W.S. Rendra penyair Indonesia yang tersohor:
Fungsi kritik sosial-politik di dalam seni urusannya dengan kesadaran manusia, yang prosesnya lebih rumit. Pada dasarnya, fungsi kritik sosial-politik di dalam seni adalah untuk menjaga standar akal sehat kolektif suatu bangsa. Ini merupakan imbangan penting disaat bangsa di bawah tindasan tirani, mengalami disintegrasi mental, disintegrasi moral, disintegrasi sosial dan disintegrasi budaya.
Media kreatif kita seharusnya mencetuskan minda penonton yang terdiri daripada anak-anak kecil, remaja, orang dewasa, ahli politik, ahli akademik dan seluruh masyarakat, lalu membentuk sikap masyarakat yang lebih bertamadun serta celik media.
Rujukan:
Azhar Ibrahim (2014). Cendekiawan Melayu Penyuluh Emansipasi . Petaling Jaya: Strategic Information Research Development
Giles, D. (2003). Media Psychology. NewJersey: Lawrence Erlbaum Associates
Gikow, L. (2009). Sesame Street: A Celebration of 40 Years of Life on the Street. USA:Black Dog & Leventhal
Rendra (2001). Megatruh Yogyakarta :KEPEL Press
Greene, A.L & Adams-Price, C. (1990). Adolescents’ secondary attachment to celebrity figures in Giles, D. (2003)