“Kita kena didik mereka hari-hari. Lambat laun mereka akan belajar,” ujar Pak Usop, Ketua Penyelengaraan di Blok 4, Desa Mentari.
Pak Usop merasakan sudah menjadi tanggungjawabnya untuk sentiasa mengingatkan penghuni blok bahawa setiap individu menyandang tanggungjawab yang sama kepada masyarakat sekeliling. Ini termasuklah tanggungjawab mengenai penjagaan kebersihan. Pak Usop bersyukur kerana dapat melihat sedikit perubahan positif dalam kerjasama masyarakat dalam memastikan kebersihan Blok 4 tersebut. Masih banyak perubahan yang boleh dicapai, namun Pak Usop percaya bahawa pendidikan masyarakat merupakan suatu proses berterusan dalam merealisasikan aspirasi masyarakat dalam jangka masa panjang.
Isu kebersihan sudah lama menjadi polemik sosial, bahkan sering dianggap sebagai enteng. Bersih suatu kata mudah, sehinggakan mudah diabaikan. Sebab itu, pencaknaan serta kesatupaduan masyarakat dalam mendepani isu ini masih lagi menjadi rintangan dalam menzahirkan persekitaran masyarakat yang bersih. Oleh itu, penulisan ini cuba merungkaikan tahap kepekaan dalam isu kebersihan.
Semasa mengikuti projek “Transformasi Sosioekonomi dan Kesatuan Nasional” di Desa Mentari anjuran Merdeka Center, Team Selangor dan rakan kerjasama yang lain baru-baru ini, dikesan pelbagai faktor yang menjadi akar permasalahan kebersihan dalam komuniti tersebut, terutamanya di Blok 4. Faktor paling utama ialah mentaliti penduduk setempat.
Walau bagaimanapun, atas usaha Pak Ucop dan beberapa ahli komuniti yang lain dalam mengumpul yuran penyelenggaraan, mereka berjaya mengupah dua orang warga Indonesia sebagai tukang cuci untuk menyelenggara seluruh 11 tingkat blok tersebut, selama 6 hari seminggu. Hasratnya ringkas dan murni: demi memastikan kebersihan senantiasa terjaga.
Namun niat dan usaha beberapa individu sahaja tidak mencukupi, sekiranya masih lagi wujud sikap lewa di kalangan penghuni blok itu sendiri.
Malah, penggajian tukang penyelenggara menyebabkan sesetengah penghuni makin membuang sampah tanpa merasakan kesan sampingan kepada penghuni yang lain. Ini termasuklah seperti membuang sampah daripada tingkap ke bawah blok. Sikap tidak bertanggungjawab ini barangkali didorong oleh keyakinan mereka bahawa sampah ini akan dikutip oleh dua tukang penyelenggara tersebut. Maka berulanglah kitaran ini hari demi hari, lagi dan lagi; sampah dibuang daripada tingkap, lalu dikutip oleh makcik cleaner.
Mentaliti seperti ini tidak dapat dibendung selagi penduduk setempat masih terbelenggu dengan pemikiran bahawa kebersihan bukan tanggungjawab individu tetapi tanggungjawab dua pekerja tersebut. Dalam kata lain, mentaliti ini juga boleh diujarkan sebagai kesan daripada kurangnya rasa kekitaan dan kebersamaan sesama masyarakat.
Kita perlu sedar betapa besar pengaruh tindakan setiap individu dalam menzahirkan keadaan masyarakat dan setempat. Sekiranya setiap individu tidak menjaga kebersihan, maka lahirlah keadaan masyarakat yang kotor begitu juga sebaliknya. Di sini jelas, peranan individu sebenarnya tidak kalah penting berbanding peranan kolektif. Tanpa mentaliti yang berkelas tinggi, tamadun paling agung pun boleh berkecai.
Selain itu, berdasarkan pemerhatian penulis, faktor lain yang berkaitan kebersihan di komuniti tersebut ialah keadaan sistem pengurusan sampah di blok ini. Paling ketara, tong sampah tidak disediakan di setiap tingkat dan ini menyukarkan penduduk untuk membuang sampah. Maka, tidak menghairankan, langkah pintas membuang sampah ialah melalui tingkap, terus disasarkan ke dalam tong sampah di bahagian bawah blok.
Namun begitu, kebanyakan cubaan ini kecundang mencapai sasaran. Tersesar dan akhirnya sekadar memenuhi jalan raya dan juga di atas kereta yang diparkirkan di bawah. Justeru itu, penempatan tong sampah pada setiap tingkat setidak-tidaknya boleh memudahkan sistem pengurusan sampah dengan lebih baik dan tersusun. Malangnya, keadaan dan keluasan kawasan memainkan peranan penting dalam melaksanakan langkah ini.
Sampah di atas kereta
Ini kerana, kawasan koridor blok ini adalah sempit sehingga penempatan tong sampah tidak begitu ideal. Oleh yang demikian, kita boleh simpulkan bahawa kebersihan boleh dicapai dengan mewujudkan sistem pengurusan sampah yang efektif dan mudah bagi setiap penghuni blok. Bagaimana cara yang paling efektif? Ini perlu difikirkan secara serius, terutamanya oleh komuniti tersebut.
Sungguhpun begitu, memperbaiki sistem pengurusan sampah mungkin jalan paling cepat untuk mengatasi masalah yang dibincangkan ini. Manakala jalan yang lebih panjang tetapi lebih berkesan ialah menerusi jalan pendidikan.
Jalan pendidikan, atau boleh juga dikenali juga sebagai jalan kebudayaan, dapat memainkan peranan dalam isu ini. Kebiasaan penduduk dalam memperhatikan isu kebersihan dapat memupuk semangat kebersihan, sekiranya diamalkan selalu. Apabila amalan yang sama diteruskan, kemudian set minda yang sama ini diwarisi oleh generasi seterusnya, maka suatu perubahan yang berkekalan boleh direalisasikan.
Barangkali inilah yang disedari oleh Pak Usop, yang beranggapan bahawa mendidik masyarakat perlu dilakukan hari demi hari dengan penuh sabar. Namun begitu, kesatuan masyarakat secara sepenuh adalah diperlukan. Ini kerana tidak wajar beban menjaga kebersihan ini dipikul oleh Pak Usop dan dua tukang penyelenggara itu sahaja. Pendek kata, pembudayaan kebersihan adalah tanggungjawab setiap individu dalam menyumbang kepada kebersihan Bersama demi menyaksikan perubahan positif dalam jangka masa panjang.
Lantaran itu, budaya perlu dididik dan usaha mendidik seperti yang dilakukan oleh Pak Usop sekiranya dilakukan oleh lebih ramai insan yang memiliki tahap kepekaan dan set minda yang berpaut pada semangat “kita jaga kita,” maka masalah kebersihan ini boleh ditangani dengan cemerlang.
Lukisan mural di Desa Mentari
Sebagai rumusannya, berdasarkan pemerhatian penulis, permasalahan kebersihan ini bukanlah masalah unik di Desa Mentari sahaja. Ini adalah masalah yang dikongsi oleh pelbagai komuniti di mana-mana tempat di Malaysia pun, termasuklah di kawasan perumahan mewah sekalipun. Ini kerana, memiliki budaya pembersih tidak memerlukan kekayaan.
Apa yang diperlukan ialah sikap (mentaliti), sistem (pengurusan) dan pendidikan (amalan). Semua ini boleh bermula dengan suatu langkah yang mudah dan murah seperti yang dilakukan oleh Pak Ucop: “membiasakan yang betul, membetulkan yang biasa.”
Esei ini ditulis secara bersama oleh Mohd. Daniel Azwan, Izyan Athirah, Ros Aida dan Anis Umaira. Esei ini merupakan sebahagian daripada projek “Transformasi Sosioekonomi dan Kesatuan Nasional” anjuran Merdeka Center, Team Selangor, Naratif Malaysia, MyPJ, Gerakan Pembebasan Akademik, Persatuan Kenduri-Kendara Desa Mentari, Persatuan Kenduri-Kendara Blok 3 Kampung Lindungan dan Cultural Harmony Camp Youth.